diumenge, 7 d’agost de 2011

UNA PEDRA FREDA


Seguim amb la tongada de preguntes, aquest cop per reflexionar sobre conceptes científics. Segurament estareu molt acostumats a escoltar el terme EXPERIMENTACIÓ, és molt provable que al pensar en un infant experimentant, us vingui a la ment un infant fent pastetes, embrutant-se, passant-s’ho bé. Per això, quan parlem d’experimentació, i més si es tracta de fer-ho a casa, ens crea un rebuig que ens porta a evitar aquest tipus d’activitat.
La qüestió és que confonem o no utilitzem correctament la terminologia. EXPERIMENTAR és posar en acció un seguit de recursos i estratègies. Experimentar, comporta temptejar un repte que se’ns planteja, és a dir: a partir d’una pregunta, d’una observació (1) , es fan hipòtesis (2) sobre la resolució. Aleshores s’experimenta (3), es manipula , es combina... per tal de verificar les hipòtesis (4) i treure’n conclusions (5).
I com a exemple, una pedra freda.  Avui hem tret del congelador dos blocs de gel, d’una mida considerable per a ser manipulada per infants. Al costat sal i colorant alimentari. M’ha sorprès doncs la pregunta no ha sorgit de mi, me l’ha fet la Montse  : “I ara què passarà”?
Agafem la sal i la tirem per sobre del gel, ràpidament es comencen a fer camins interiors, que es veuen millor amb unes gotetes de colorant. A la taula, cada cop hi ha més aigua, però a la Montse li costa arribar a la conclusió de que el gel  es desfà, creu que “ és la pintura que passa pel camí i cau a la taula”, com si fos un riu? “si!! I va a parar a la platja”. Aleshores , a la pregunta, què li està passant al gel, respon amb total innocència... “que s’està convertint en una tortuga”.

Cada 5 minuts, la Montse es dirigeix al seu plat per observar el canvi d’estat de la seva pedra freda. Ara està coberta d’aigua, així que decidim avocar-la en el recipient on era el gel: “ara està tou... no està com la pedra”, això em fa pensar que potser si torna a veure el procés, arribarà a la conclusió de que el gel s’ha desfet, o potser encara necessita més temps per a fer hipòtesis i , més espai i material per a verificar-les. El que està clar, és que haurà de tenir paciència i moltes ganes d’observar, per veure què ha passat amb l’aigua que hem posat al congelador , i amb la pedra freda que hem deixat al costat del sol...

1 comentari:

  1. Oh! Que experiencia más bonita.. y didactica! Me encanta! Que manera de aprender jugando.

    ResponElimina