En altres entrades ja us hem parlat de la importància del joc com a eina i mitjà d’aprenentatge. Però per a que aquest joc sigui de qualitat i realment aporti tot allò que l’infant necessita, hem de tenir molt presents els materials de joc que els oferim. Segur que una imatge com la que hem triat, tothom la podria trobar en els seus àlbums familiars. L’infant adora la natura, en ella troba milers de tresors que li permeten idear, maquinar, descobrir, elaborar, crear... Barrets de
papers, pals que es transformaven en espases,
bruixes dibuixades en els núvols, llums que semblen fades volant pel
bosc... Com deia Ferrière "El nen estima la natura i l'hem ficat en
cambres tancades; li agrada donar un objectiu a les seves activitats i l'hi hem
tret; li agrada moure's i l'hem immobilitzat; li agrada parlar i l'hem fet
callar; volia raonar i ens dirigíem només a la seva memòria; volia seguir la
seva fantasia i l'hem impulsat a fugir-ne; volia ser lliure i l'hem ensenyat a
obeir passivament"
Ens hem acostumat
a valorar els resultats dels infants, de sobte, tot és avaluable, tot ha d’oferir
un aprenentatge, o millor dit, un contingut acadèmic. Valorem als petits Einsteins
a la nostra societat. I com a més ràpid aprenguin a llegir, escriure, més
orgull reben de l’adult. Els empenyem a créixer a endinsar-se en el món dels
adults, i poc marge deixem a la seva activitat predominant, el JOC, una
activitat pràcticament en perill d’extinció. Com diu el Carlos González, “podem
viure sense saber logaritmes, però no sense saber-nos relacionar, i això s’aprèn
a través del joc”.
Mai no veureu un
infant inactiu, si se’l deixa, de qualsevol cosa en farà un joc, si es va
contra el seu instint investigador, farà el que els adults veiem com a
trapelleria, intentant saciar la seva necessitat de moviment i de descoberta. “Si cerquem llocs de salut, equilibri i
alegria per als nostres infants, mirem-ne els jocs amb bons ulls, perquè no són
quelcom banal per a ells, sinó quelcom que té realment molta importància. Els
ajuda a ser sans, a estar alegres, a ser sociables i els atorga el lloc que
veritablement els correspon: el de ser nens.” Mari Carmen Díez. Les arracades
de la mestra.
Per a nosaltres,
el joc de vida, és aquell que sorgeix de l'espontaneïtat, del material d’ús
comú, aquell al que cada individu li donarà un ús. Aquell que permet IMAGINAR,
CREAR, PENSAR. El que desperta motivacions per descobrir, el que planteja
reptes. El que defuig dels estereotips d’infància. Un material obert que dóna l’opció de créixer
amb la persona, que permet compartir. Tal i com recalquen molt en el documental
: LA EDUCACIÓN PROHIBIDA. Ens trobem en un moment social competitiu i
individualista, els jocs comercials fomenten aquest afany per ser el millor,
per destacar...
Albert Pla i
Nualart, ens exposa: "Quan una joguina és tan intel·ligent que només s’hi
pot jugar tal com ella mana, passa a ser un producte de consum que deixa un
intens regust d’insatisfacció. No hi pot haver oci creatiu sense un avorriment
previ que torni a connectar a cada nen amb el seu desig. Res no pot ser màgic
si no ha sigut llargament cobejat. El pitjor enemic del joc és la saturació
dels estímuls."
Capses de cartró
que , en mans d'un infant, es transformen en un robot, en un castell, en un
vaixell... Si els donem la possibilitat de IMAGINAR, CREAR , PENSAR, els
estarem obrint les portes al món, sense presses, amb seguretat, amb imaginació,
creativitat i pensament propi, únic i exclusiu , que els permetrà ésser
persones lliures.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada