diumenge, 10 de febrer del 2013

LA EDUCACIÓN PROHIBIDA


Donem tan guiada l'educació dels infants, que no els deixem la llibertat que necesssiten per a créixer. Molts cops pensem que les escoles noves, les escoles que respecten els ritmes d'aprenentatge, les escoles que donen temps i que saben que cada infant és diferent, es titllen de  llibertines.
Es comença a confondre la llibertat d'aprenentatge, amb el llibertinatge en les accions. La llibertat acaba quan apareix la manca de respecte pel que ens envolta. Vivim en societat, i aquesta és qui ens marca unes normes i uns límits acceptats pels membres de la comunitat on creixem i vivim. Si aconseguim que tinguin una seguretat personal, aquestes normes es podran anar fent de forma consensuada, amb el mateix respecte que ells han rebut.
Les escoles que parlen de llibertat, no vol dir que  els infants facin el que vulguin, sinó que tenen  llibertat d'aprenentatge, de gestionar com arribar al coneixement. Ens diuen mestres finlandesos que un dels èxits del seu sistema educatiu és que els infants accedeixin a poc contingut, però de moltes maneres diferents i és aquí a on cadascú es pot trobar amb la seva pròpia manera d'aprendre. És aquesta la real atenció a la diversitat, la veritable escola inclusiva.
Hem parlat de l'escola finlandesa, però podríem parlar també de Loris Malaguzzi i les escoles de Reggio Emilia, de Pistoia, de la democràcia de Dewey, de Montessori i de tants altres!!! És més que si fem un repàs per la història de l'educació i busquem referents pedagògics, no hem vist en tota la història cap estudi científic en educació que demostri que és beneficiós el model que tradicionalment coneixem d'Educació aquí en el nostre país, la qual cosa ens fa reflexionar molt i plantejar-nos, perquè costa tant que ens adonem que és hora de començar a canviar el camí que hem agafat per educar als infants . Ens diuen que els infants  necessiten altres coses, ens ho diuen també els experts.
Som conscient que els infants s'avorreixen a les nostres aules, però com les coses sempre s'han fet així,
                                                           PERQUÈ SÓN AIXÍ

Es continua defensant un model on l'adult coneix la teoria però resta molt lluny d'aplicar-la a les necessitat reals dels nens i nenes , traient qualsevol protagonisme a l'aprenent, limitant així les seves capacitats de descoberta, fent una fàbrica de continguts repetits, apresos de memòria, que deixin poc marge a la iniciativa a la reflexió, al pensament.

"ESTUDIAR NO ES UN ACTO DE CONSUMIR IDEAS,
 SINO DE CREARLAS Y RECREARLAS"               
                                                    P.FREIRE.

Una reflexió molt recomanable, és la que han creat un grup de joves duent a terme una investigació on parlen amb 90 professionals de l'educació, amb l'únic objectiu de fer reflexionar a la societat i a fer-nos desitjar una educació millor i de més qualitat.
No és un documental dirigit a l'entorn docent, és un documental dirigit a tota la societat educativa: mares, pares, avis, amics, companys...

PERQUÈ L'EDUCACIÓ ÉS COSA DE TOTS.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada